معرفی مرکز نوآوری
عواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوریهای روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیتها و نوآوریهای افراد ایجاد شده و به دنبال عرضه یک محصول به بازار می باشد البته محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته شده باشد.
اینگونه مراکز با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق با چشم انداز توسعه کارآفرینی از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایدههای نو و کاربردی را فراهم می آورند. از اینرو می توان گفت که مراکز نوآوری زمینه ساز تبدیل ایده به محصول بوده و باعث می گردد تیم های نوآوری با کسب دانش فنی مناسب و ایجاد یک کسب و کار مناسب به مرحله بالاتر که همانا مراکز رشد است ورود نمایند.
اهداف کلی مرکز نوآوری دانشگاه تبریز
- بسترسازی جهت پیاده سازی ایده های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده
- ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان
- پذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقا فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت های گروهی
- هدایت نوآوران به سمت ثبت اختراع، شرکت در مسابقات علمی و جشنواره ها و ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد
- اطلاعرسانی و افزایش سطح آگاهی عمومی صاحبان ایده در خصوص موضوعات مرتبط با کارآفرینی، نوآوری، ایجاد کسب و کار و مالکیت های فکری
- کمک به نوآوران جهت تکمیل چرخه نوآوری (از ایده تا تجاری سازی محصول )
- ایجاد بستر و زیرساختهای لازم در راستای نوآوری مبنی بر رفع نیازهای علمی، فناورانه و پژوهشی کشور